اقتصاد آنلایناقتصاد بین الملل۶ تیر, ۱۴۰۵502 بازدید
یک روزنامه اسرائیل با اشاره به مذاکرات ماههای اخیر میان افسران این رژیم و لبنان در واشینگتن، مدعی شد که احتمال دارد بهزودی سازوکاری جدید برای هماهنگی نظامی میان دو طرف به شکل یک «خط ارتباطی مستقیم» یا «خط داغ» میان فرماندهیهای نظامی اعلام شود.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه اسرائیلی «معاریو» در گزارشی ادعا کرد که بعید نیست به زودی خبر ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم میان ستاد کل یا فرماندهی منطقه شمالی ارتش اشغالگر با فرماندهی ارتش لبنان در جنوب این کشور اعلام شود.
معاریو ادعا کرد که در جریان مذاکرات رسمی ماههای اخیر میان افسران صهیونیست و لبنانی در واشینگتن، سازوکار هماهنگی جدیدی تدوین شده است که ممکن است به یک «خط داغ نظامی» (Hotline) تبدیل شود.
به نقل از روزنامه لبنانی الدیار، این روزنامه اشاره کرد که اگر توافقات طبق برنامهریزی پیش برود، ارتش رژیم صهیونیستی تخلیه برخی مناطق در جنوب لبنان و تحویل آنها به ارتش لبنان را آغاز خواهد کرد. به ادعای معاریو این روند همزمان با تخلیه مواضع حزبالله در جنوب رود لیتانی، بر اساس نقشههای ارائهشده از سوی رژیم صهیونیستی، صورت خواهد گرفت.
این روزنامه صهیونیستی در عین حال خاطرنشان کرد که این تجربه همچنان «شکننده» باقی میماند؛ زیرا تلآویو تردید دارد که نیروهای حزبالله ممکن است در میان آوارگانِ در حال بازگشت، پنهان شوند. همچنین موضع ایران، وضعیت را پیچیدهتر کرده است؛ چرا که تهران از طریق واسطهها در سوئیس، خواستار ایجاد سازوکاری مستقل برای نظارت بر اجرای این تفاهمات شده است.
لبنان و رژیم صهیونیستی روز جمعه پس از پنج دور مذاکره و چهار روز رایزنی در واشنگتن با میانجیگری آمریکا، چارچوبی برای توافق در آینده دست یافتند. این چارچوب با حضور «مارکو روبیو» وزیر امور خارجه آمریکا، «ندا حماده معوض» سفیر لبنان در آمریکا و «یخیل لیتر» سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن به امضا رسید.
بر اساس گزارش پایگاه خبری آمریکایی اکسیوس، این توافقنامه، مسیر مذاکرات آتی میان دو طرف را ترسیم کرده و شامل اقدامهای اجرایی اولیه است. این پایگاه به نقل از یک مقام اسرائیلی اظهار کرد که بر اساس این توافق، رژیم صهیونیستی تا زمان خلع سلاح حزبالله، حضور خود را در منطقه امنیتی موسوم به «خط زرد» حفظ خواهد کرد.
